HealthyApp is dé gratis health app voor vrouwen in Nederland, waar je iedere dag de beste nieuwe online health content in Nederland overzichtelijk te zien krijgt.

Download HealthyApp nu gratis voor iPhone
Mind

Kom je aan van te weinig slaap?

Geplaatst op 12/01/2021 door fitnl

Slaapproblemen zoals een verstoorde slaap of te weinig slaap lijken samen te hangen met het ontwikkelen van overgewicht en obesitas. Hoe komt het dat een slechte slaap invloed heeft op ons gewicht? 

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk slaap is voor ons. Niet alleen om beter te presteren op werk, tijdens je studie of in de sportschool. Maar ook voor de gezondheid. Zo verhoogt een tekort aan slaap het risico op insulineresistentiehoge bloeddruk en hart- en vaatziekten [1-5]. Dat een verstoorde slaap invloed heeft op ons gewicht lijkt ook steeds aannemelijker.

Zo laat een onderzoek onder 68.183 vrouwen zien dat hoe minder uren je gemiddeld slaapt, des te meer je aankomt. Deze vrouwen werden 16 jaar gevolgd. Vrouwen die gemiddeld 5 uur per nacht of minder sliepen kwamen 1.14 kg meer aan dan diegene die wel voldoende uren maakten. Bij 6 uur slaap was dit 0.71 kg meer. Het risico op het ontwikkelen van overgewicht en obesitas lag ook hoger bij de mensen die te weinig slapen [6]. Meer uren slapen lijkt ook te helpen om gewicht te verliezen. Een meta-analyse laat zien dat voor elk uur extra slaap de BMI met 0.35 punten afneemt [7]. Ook trekt deze meta-analyse onder 696 verschillende onderzoeken duidelijk de conclusie dat een tekort aan slaap samengaat met een verhoogd risico op overgewicht en obesitas.

Hoe komt het dat te weinig slaap ervoor zorgt dat we zwaarder worden? Hier zijn verschillende mogelijke oorzaken voor.

Lees verder op www.fit.nl