HealthyApp is dé gratis health app voor vrouwen in Nederland, waar je iedere dag de beste nieuwe online health content in Nederland overzichtelijk te zien krijgt.

Download HealthyApp nu gratis voor iPhone
Voeding

Review: Frisse start - Martha Stewart

Geplaatst op 18/02/2018 door UitPaulinesKeuken

Detoxen yay or nay? Frisse start is een detox boek. Reset je gezondheid, detox je lichaam en voel je op je best staat er op de cover. In het boek vind je dan ook voornamelijk gezonde recepten met veel groente, granen en zaden. Het boek begint met 11 gouden regels voor gezond eten. Dingen waar ik mij goed in kan vinden, zoals “kies voor onbewerkte producten, vind de juiste balans en weet wat je koopt”. Daarna begint het detox gedeelte met een overzichtje van ingrediënten die zouden ontgiften zoals bleekselderij, venkel en lijnzaad gevolgd door een lijstje met anti oxidanten, ontstekingsremmers en producten die de spijsvertering bevorderen. Ook legt Martha uit welke producten je zou kunnen vervangen voor gezondere opties zoals zoete aardappel in plaats van gewone aardappel en yoghurt in plaats van zure room. Daarna krijg je tips hoe te detoxen en lees ik wel een flinke tegenstrijdigheid. Voorafgaand aan je detox moet je stoppen met koffie, terwijl koffie ook bij de anti oxidanten als goed product staat. Gek vind ik dat!

Alles met mate Bij de actieplannen voor een 3 daagse of 21 daagse detox, haak ik een beetje af. Ik snap heel goed dat dit boek “on point” was in 2014 (toen het in Amerika uit kwam). Ik heb zelf toen het Voedselzandloper kookboek gemaakt, heb ook sapkuren gedaan, at bijna geen brood en pasta meer en heb diverse superfoods geprobeerd. Ik niet alleen. De juicebars popten als paddenstoelen uit de grond en clean eating was het helemaal. Het mooie van zo’n proces is dat je er altijd nieuwe goede gewoontes uithaalt. Ik heb in die periode het bakken met vervangende meelsoorten ontdekt, ook ben ik veel puurder en gevarieerder gaan eten en is mijn suikerinname drastisch geminderd. Sapjes ben ik nog steeds fan van en voeden is het nieuwe vullen geworden. Maar dat extreme is er voor mij wel een beetje af. Ik ben meer van de 80/20.  Doordeweeks eet ik gezond, veel groente, heel puur en voornamelijk onbewerkt. Maar niet zo extreem dat ik bijvoorbeeld geen brood, pasta of kaas meer eet. In het weekend snack ik met chips en toastjes brie, eet ik ijs of taart en is pizza mijn favoriete weekendmaal. Alles met mate. Voor mij geldt dat deze balans perfect werkt.