HealthyApp is dé gratis health app voor vrouwen in Nederland, waar je iedere dag de beste nieuwe online health content in Nederland overzichtelijk te zien krijgt.

Download HealthyApp nu gratis voor iPhone
Voeding

Voedingsadvies bij ploegendiensten

Geplaatst op 09/07/2019 door fitnl


Wat is het effect van onregelmatige werktijden?

In Nederland werken naar schatting zo'n 500.000 mensen in een vorm van ploegendienst of hebben te maken met structureel onregelmatige arbeidstijden. Dit onregelmatig werken is een extra belasting voor lichaam en geest.

Maar liefst 40% van de werknemers krijgt binnen 2-3 jaar nadat ze onregelmatig zijn gaan werken te maken met chronische gezondheidsproblemen. Vaak zijn dit problemen op het gebied van slapen, eten en bewegen [1]. Hieronder vind je een aantal tips om goed met onregelmatige werktijden om te gaan.

Tips voor voeding bij ploegendiensten

Houd ritme en regelmaat in je voeding

Eet tenminste drie voedzame hoofdmaaltijden. Begin je 's avonds pas te werken? Neem je eerste maaltijd kort na het ontwaken. Neem tijdens het eten echt een pauze en ga er rustig voor zitten.

Het is aanbevolen om sterk gekruide maaltijden te vermijden in de nachtdienst. Deze kunnen je maag sneller irriteren. Eet voor het slapen gaan nog een klein ontbijt, dit verkleint de kans op te vroeg wakker worden.

Lees verder op www.fit.nl